Bar mark som grænser op til motorvej

Vi bygger en drage

...til at beskytte dig mod støjen fra Silkeborgmotorvejen.

Opdatering den 22. februar 2024 

Vi genoptager byggeriet af støjvolden.

Jorden fra Nordic Waste udgør ikke en risiko for mennesker eller miljø. Det viser resultaterne fra den forureningsundersøgelse med 146 prøver, som Silkeborg Kommune har fået foretaget.

På et møde den 21. februar har Silkeborg Kommunes klima- og miljøudvalg fået forelagt resultaterne og har på den baggrund besluttet, at vi kan fortsætte arbejdet med at bygge støjvolden og skærme borgerne i Balle mod støjen fra Silkeborgmotorvejen.

Læs Silkeborg Kommunes uddybning af beslutningen HER, og læs resultaterne fra forureningsundersøgelsen HER.

Opdatering den 1. februar 2024

Silkeborg Kommune har besluttet at sætte modtagelsen af jord fra Randers på pause. Læs mere på kommunens hjemmeside.

Silkeborg Forsyning har inviteret alle naboer til et uformelt skurvognsmøde om byggeriet. Der sker onsdag den 7. februar kl. 15.00 til 17.00. Vi opdaterer siden her med mere information om arrangementet snart. 

Opdatering den 17. januar 2024

Silkeborg Forsyning og Silkeborg Kommune hjælper Randers Kommune med at modtage lettere forurenet jord samt jord med enkelte grænseværdier i den lave ende af forurenet jord fra jordskredet ved Nordic Waste. Jorden bruges til at bygge Støjdragen Katla.

Inden vi modtager jorden i Silkeborg, har Randers Kommune testet og analyseret jorden. Vi modtager kun jord, som overholder projektets miljøgodkendelse. Den jord vi modtager er løs og våd, og derfor tilsætter vi kalk. På den måde bliver jorden stabil, og vi indbygger derefter jorden i kernen af støjvolden.

Det er helt normal praksis at bygge en støjvold af lettere forurenet og forurenet overskudsjord, og vi foretager løbende stikprøver af jorden, så vi hele tiden sikrer, at vi overholder miljøgodkendelsen.

Når projektet er færdigt, er der ingen risiko for naboer, miljøet eller folk, der kommer til at færdes på de rekreative områder.

Dragen er i virkeligheden en støjvold med form som en drage. Derfor er den blevet navngivet Katla efter dragen i Astrid Lindgrens eventyrlige historie om brødrene Løvehjerte.

Støjdragen Katla skal skærme boligerne i Astrid Lindgren-kvarteret i den nordlige del af Silkeborg mod støj fra Silkeborgmotorvejen.

Den nye støjdrage bliver bygget i fem etaper, og vi er allerede gået i gang. Katla forventes at stå færdig i 2027.

Vi genanvender jorden 

Silkeborgs version af den frygtindgydende drage kommer også til at bestå af gamle materialer. Ligesom Astrid Lindgrens forhistoriske drage.

Vi bygger Katla ud af 350.000 tons overskydende jord, som vi genanvender fra forskellige anlægsprojekter.

Det øverste lag ”drageskæl” bygges herefter af 60 centimeter ren jord svarende til 50.000 tons.

Hvor hurtigt projektet skrider frem, afhænger af hvor meget overskudsjord, vi modtager fra anlægsprojekterne.

Vi modtager kun anmeldt og anvist overskudsjord. Ved modtagelsen bliver jorden kontrolleret og eventuelt afvist, hvis jorden indeholder urenheder i form af affald.

Nogle jordlæs bliver udvalgt til kontrolanalyse for at verificere, at jorden overholder de angivne retningslinjer.

Dragen får nyt liv

Drageryggen får en højde over det nuværende terrænniveau fra cirka 6 til 15 meter og kommer til at bugte sig over 1 kilometer med halespidsen ved landbrugsarealet mod vest til krop og hoved ved parcelhuskvarteret mod øst.

Katla skal ikke kun beskytte silkeborgenserne mod støj fra motorvejen. Hun vil også lægge krop til et nyt rekreativt naturområde med paddevandshuller, levende hegn og frugttræer.

Når vi bygger Katla, vil borgerne opleve en øget trafik særligt på Astrid Lindgrensvej i form af lastbiler, der skal læsse jord af.

Vi gør, hvad vi kan for at mindske generne. Eksempelvis reducerer vi støvet fra grusvejene ved at vande, og vi fejer løbende asfaltvejene i tilknytning til anlægsprojektet.

Du kan følge Katlas udvikling her på siden.