Vigtig viden om nedgravede affaldsbeholdere
Vilkår og vigtig viden for ejere og brugere af nedgravede affaldsbeholdere.
Vilkår og vigtig viden for ejere og brugere af nedgravede affaldsbeholdere.
Læs, hvordan du er stillet som grundejer med nedgravede affaldsbeholdere, herunder hvilke ansvar, forpligtelser og udgifter der er i forbindelse med ejerskab af beholderne.
Etablering af nedgravede affaldsløsninger er forbundet med en række omkostninger til indkøb, anlæg og drift, som gør, at det bedst kan svare sig for dig, hvis du har en samlet boligmasse på 30-35 boligenheder.
Du skal sikre dig, at de fysiske rammer ved ejendommen tillader vendemulighed samt manøvreareal, der hvor du ønsker beholderne placeret. Vores krav til etablering er nærmere beskrevet i vores vejledning.
Som ejer af en fællesbebyggelse har du pligt til at sørge for rengøring og vedligeholdelse samt servicering af de nedgravede affaldsbeholdere, så du sikrer, de altid kan tømmes. Området omkring beholderne skal desuden holdes fri for henstillet affald, cykler mv.
Hvis området omkring beholderne ikke holdes frit, tømmes beholderne ikke. Vendepladser og adgangsveje skal holdes fri for parkerede biler mv.
Vi anbefaler at der udpeges en, der har det daglige driftsansvar i fællesbebyggelsen, som sørger for ovenstående samt snerydning og glatførebekæmpelse ved affaldsstationen, på adgangsveje og tilkørselsforhold. Personen bør ligeledes fungere som kontaktperson til os.
De fleste beholderleverandører tilbyder en vaske- og serviceaftale. Kontakt din leverandør for nærmere info.
Alle affaldsbeholdere, der tømmes med kran, skal have et regelmæssigt eftersyn hver 12. måned jf. § 24 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 428 om anvendelse af tekniske hjælpemidler.
Serviceeftersynet skal udføres efter fabrikantens anvisninger.
Vi anbefaler, at du kontakter din leverandør for mere information om det lovpligtige serviceeftersyn, samt at serviceeftersynet dokumenteres med et klistermærke på beholderen med angivelse af måned og år, da resultatet skal være tilgængeligt for Arbejdstilsynet.
Eksempel på synligt klistermærke på beholderen med dato for seneste eftersyn.

Vi har en miljøbil, som henter mindre mængder farligt affald ved større fællesbebyggelser, som din ejendom. Den ordning skal du tilsluttes. Langt det meste farlige affald skal fortsat afleveres på genbrugspladserne, mens denne ordning er til mindre mængder farligt affald fra dine beboeres dagligdag.
Når du tilslutter dig ordningen, får du først besøg af Silkeborg Forsynings miljøassistent, der rådgiver om, hvordan det farlige affald kan afhentes på sikrest mulig måde. Ejendommen får udleveret et antal kasser beregnet til opbevaring af udvalgte typer farligt affald. Det er dit ansvar som ejer, at der etableres et egnet opbevaringssted, hvor affaldet står tørt og sikkert.
Du skal vælge en kontaktperson for miljøbil-ordningen, som du oplyser til os. Kontaktpersonen har ansvaret for, at affaldet er sorteret korrekt samt at bestille afhentning af affaldet, så kasserne ikke bliver overfyldte. Kasserne skal stå sikkert og tørt og de skal være tilgængelige for alle ejendommens beboere.
Når kasserne er fyldte, bestilles afhentning af affaldet hos os.
Ved etablering af ny affaldsløsning vil du, når du tilmelder beholderne tømning, få udleveret et antal køkkenspande samt grønne poser til madaffald svarende til antallet af boliger.
Når du har behov for flere grønne poser, kontakter du os, hvorefter vi laver aftale om udlevering til dig. Poserne står du selv for at udlevere til dine lejere.
Er dine sorteringsmærkater på beholderne slidte og vejrbidte, kan du få udleveret nogle nye i vores reception på Tietgensvej 3, 8600 Silkeborg (find vej).
Vi kan kun udlevere sorteringsmærkater til brug på de nedgravede affaldsbeholder. Hvis du ønsker mærkater til dine indendørs sorteringsbeholdere, skal du selv købe dem eller udskrive dem her www.affaldspiktogrammer.dk.
Hvis affaldet ikke sorteres, vil det ikke kunne genanvendes, og det vil derfor skulle bortskaffes til forbrænding.
Hvis en beholder vurderes at være fejlsorteret, vil den ikke blive tømt. Tømning vil ske mod et gebyr svarende til gebyret for en ekstratømning.
Store emner som parasoller, madrasser, mikrobølgeovne mv. hører ikke til i de nedgravede affaldsbeholdere. Det kan ødelægge indsamlingsbilen og beholderne. De skal afleveres på en af vores genbrugspladser.
Står du med noget affald, som du ikke ved, hvordan du skal sortere? Find svaret i vores Affalds-ABC.
Der findes ikke en ordning for indsamling af storskrald i Silkeborg Kommune. Ligesom storskrald ikke må placeres ved affaldsbeholderne, er det derfor på eget ansvar at komme af med storskrald på en af genbrugspladserne i kommunen. Se genbrugspladsernes adresser og åbningstider.
Hvis der henstilles affald eller andet ved affaldsbeholderne, vil beholderne heller ikke blive tømt.
De nedgravede affaldsbeholderne tømmes efter nedenstående intervaller, hvis ikke andet er aftalt:
Hvis beholderne er fyldt inden næste ordinære tømning, kan du kontakte os for en ekstra tømning. Dette mod gebyr jf. vores gældende prisliste.
I takt med at Silkeborg Kommunes borgere bliver bedre til at sortere, og flere forskellige typer affald skal indsamles ved husstanden, kan det blive nødvendigt at etablere mere plads til affaldet, hvis du ofte oplever, at beholderne er fulde før tid.
Det er ikke muligt at få SMS inden tømning. Kontakt Silkeborg Forsyning, hvis du ønsker at vide, hvornår beholderne bliver tømt.
Hvis din beholder er fyldt, kan du bestille en ekstra tømning ved at kontakte os.
En ekstra tømning afregnes efter gældende takster ifølge vores prisliste, som du finder her.
Driftsomkostningerne, der er forbundet med tømning og behandling af affaldet, er for mad- og restaffald baseret på en enhedspris pr. tømning og en enhedspris pr. ton for behandling af affaldet. Se de aktuelle takster.
Driftsomkostningerne forbundet med tømning og behandling af det genanvendelige affald som pap/papir/tekstil, plast/mad- og drikkekartoner og glas/metal afregnes over grundgebyret, der opkræves pr. boligenhed.
Hvis ordinær tømning ikke kan gennemføres, og du ikke kan vente til næste ordinære tømmedag, skal du forvente udgift til ekstratømning. Dette være sig, hvis affald er fastklemt eller fejlsorteret, hvis beholderne er beskadiget eller hvis tilkørselsvejen er spærret.
Ved længere tids utilgængelighed kan det blive nødvendigt at opsætte midlertidige affaldscontainere på hjul, hvilket er forbundet med et udkørsels- og hjemtagningsgebyr.
Hvis affaldsbeholderne eller adgangsvejen er spærret, og renovatøren ikke kan komme frem til beholderne, eller hvis der holder biler eller andet i en afstand til beholderne, som vurderes at være for tæt på, er tømningen tabt. Ekstratømning kan bestilles mod gebyr.
Det samme gør sig gældende, hvis beholderne på anden vis er spærret for tømning, uden vi er blevet oplyst om det forinden.
Påtænker du at afspærre beholderne i forbindelse med anlægsarbejde eller andet, bedes du kontakte os i god tid, så vi kan lave en plan for tømning i perioden for arbejdet.
Det er dit ansvar som ejer, at der er frit tilgængelig på tilkørselsvejen, og at området omkring beholderne er saltede/ryddede for sne på tømmedagen. Hvis renovatøren ikke kan komme frem til beholderne, eller det ikke er sikkert at færdes ved beholderne, bliver de ikke tømt.
Beholderne tømmes alle hverdage mellem kl. 6:00-18:00. I dette tidsrum skal bilen kunne komme frem og renovatøren tømme sikkert.
Har du problemer i forhold til tømning, vil vide mere om nedgravede affaldsløsninger eller har andre spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på affald@silkeborgforsyning.dk eller på telefon 8920 6400.
Læs, hvordan du bruger de nedgravede boholdere i dit boligområde, samt hvem du skal kontakte, hvis du oplever problemer eller har spørgsmål.
De fælles nedgravede affaldsbeholdere er til dit husholdningsaffald fra din bolig.
For at undgå skadedyr samt at opretholde en generel god hygiejne, er det vigtigt at nedenstående retningslinjer overholdes:
Står du med noget affald, som du ikke ved, hvordan du skal sortere? Find svaret i vores Affalds-ABC.
Det er din udlejer/ansvarlig i fællesbebyggelsen, der udleverer grønne poser til madaffald.
Farligt affald er skadeligt for både dig og for miljøet, hvis det sorteres forkert.
Din udlejer/ansvarlig i fællesbebyggelsen har indrettet et særligt sted til opsamling af det farlige affald nær din bolig.
Det er markeret på kassens låg, hvad der må komme i kassen.
Husk at...
Langt det meste af dit farlige affald skal fortsat afleveres på genbrugspladsen. Aflevér altid dit affald på genbrugspladsen, hvis du er i tvivl.
Når kasserne er fyldte, bestilles afhentning hos os. Der er udpeget en i bebyggelsen, som har ansvar for bestilling af afhentning.
I Silkeborg Kommune findes ingen storskraldsordning. Hvis du har affald, som ikke hører til i de nedgravede affaldsbeholdere, skal du derfor aflevere det på en af vores genbrugsstationer.
Selvom der kan være store emner i de nedgravede affaldsbeholdere, betyder det ikke, at de hører til i beholderen.
Madrasser, parasoller, mikrobølgeovne mv. er kedelige eksempler på, hvad der nogle gange havner i beholderne. Hvis ikke affaldet sorteres korrekt, kan det ikke genanvendes.
Store emner fylder op for almindeligt husholdningsaffald, og I kan derfor ende med at have for lidt plads i jeres beholdere.
De nedgravede affaldsbeholderne tømmes efter nedenstående intervaller, hvis ikke andet er aftalt med din udlejer/ansvarlig i fællesbebyggelsen.
Det er ikke muligt at få en sms inden tømning af de nedgravede affaldsbeholdere.
Kontakt din udlejer, hvis du ønsker at vide, hvornår beholderne bliver tømt.
Beholderen må ikke blive overfyldt, da vi så ikke kan tømme den. Hvis den er fyldt, skal du kontakte din udlejer/ansvarlig i fællesbebyggelsen.
Hvis I har flere affaldsbeholdere i området, kan det være, der er bedre plads i en af dem, der er placeret lidt længere væk fra din bolig. På den måde undgår du at overfylde beholderne.
Affald skal altid i beholderen. Der må ikke sættes affald ved siden af, foran, bagved eller ovenpå beholderen. Kontakt din udlejer hvis beholderen er fuld eller brug en af de andre beholdere i nærheden.
Biler, trailere, cykler, barnevogne mv. skal stilles i en afstand på mindst 2 meter. Ellers kan vi ikke tømme din beholder.