SLUTSPURTEN ER SAT IND I UDSKIFTNING AF MÅLERE
01. august 2024
I slutningen af 2024 har Silkeborg Forsyning udskiftet omkring 37.000 vand- og varmemålere hos kunderne. Projektleder Jonas Campau fortæller om en effektiv og glidende proces, og han opfordrer de kunder, der skal have skiftet målere, til at efterse deres installationer inden målerskiftet.
Sammen med sine kollegaer skifter montør fra Eltel, Emil Skovbo, målere hos silkeborggenserne. Eltel arbejder på vegne af Silkeborg Forsyning.
Silkeborg Forsyning er godt på vej med udskiftningen af omkring 37.000 vand- og varmemålere hos forsyningskunderne. Projektet, der startede i andet halvår af 2023, er nu i slutspurten og forventes afsluttet som planlagt ved udgangen af 2024.
Med udskiftning af så mange målere og op mod 100 kundebesøg hver dag, er projektleder Jonas Campau meget tilfreds med projektets fremgang.
”Vi har nu sat slutspurten ind og kører i højeste gear. Projektet følger planen,” fortæller Jonas Campau.
De nye målere sikrer en mere præcis aflæsning af varme- og vandforbruget, hvilket optimerer både driften og kundeservicen.
I øjeblikket foregår målerudskiftningen i etape 2 i det centrale Silkeborg. Næste og sidste etape – etape 3 – vil fokusere på det sydvestlige Silkeborg, herunder områderne Gødvad, Funder, Funder Kirkeby, Hvinningdal og Lysbro.
Sådan foregår udskiftningen
- Hvis du skal have udskiftet måler/målere, vil du modtage en mail fra Silkeborg Forsyning i god tid i forvejen. Mailen forklarer overordnet om udskiftningen.
- Tæt på målerskiftet vil du modtage et bookingbrev fra firmaet Eltel, der arbejder på vegne af Silkeborg Forsyning. Brevet ankommer cirka 10-14 dage før den foreslåede tid til målerudskiftning, som du kan bekræfte eller ombooke online. Bookingen vil være i et tidsinterval på to timer, så du ikke skal være hjemme hele dagen. Husk at ombooke din tid, hvis du tager på ferie.
- Inden udskiftningen skal du tjekke tilstanden af din vand- og/eller varmeinstallation og afprøve hanerne ved din vand og/eller varmemåler. Tryk på 'Læs mere' nedenfor og finde en guide til at tjekke hanerne.
- Eltel udskifter målerne på det aftalte tidspunkt.
Kontrollér dine installationer
Er det snart din tur til at få skiftet vand- og/eller varmemålere?
Så er det en god idé at få en VVS’er til at efterse og eventuelt udbedre installationerne. Jonas Campau forklarer:
”Ligesom vi løbende tager vores bil til service, er det også en god ide at få tjekket ens vand- og varmeinstallation. Det kan give ro i maven at vide, at installationen er i orden og kan forsyne ens hus med vand og varme, og det er kundens ansvar, at installationen er vedligeholdt korrekt.”
Tegn på, at din installation skal efterses:
- Synlig rust eller tæringer på rørene.
- Håndtag eller ventiler, der ikke kan drejes.
- Installationer, der ikke er fastgjort til væggen.
- Eksisterende utætheder.
- Ringe vandtryk.
- Dårlig afkøling af fjernvarmevand.
*Listen er ikke udtømmende eller ansvarspådragene.
Er du i tvivl, om din installation kan holde til målerskiftet, bør du kontakte en VVS’er, som kan efterse installationen.
Emil Skovbo fra Eltel har to typer målere med ud til kunderne - en vandmåler og en varmemåler. Nogle kunder skal have skiftet begge målere, mens andre skal have skiftet den ene type.
Udskiftning giver fremtidssikret teknologi
Udover at erstatte en del ældre og udtjente målere, er de nye vand- og varmemålere også med til at sikre teknologien fremadrettet.
”Udskiftningen af vand- og varmemålerne sikrer et moderne og robust system, hvor de nye målere ikke skal skiftes igen før om ca. 14 år,” fortæller Jonas Campau.
De nye målere sikrer en mere præcis aflæsning af varme- og vandforbruget, hvilket optimerer både driften og kundeservicen.
"Den trådløse teknologi og det avancerede datasystem giver både os og vores kunder bedre adgang til information. Desuden vil de nye målere også gøre det muligt for os at optimere driften og forbedre vores service til kundernes fordel," siger Jonas Campau.